Svært ved noter? Prøv Cornell noter

Jacob Saaby Nielsen
WaSaaby!
Published in
3 min readMar 25, 2021

--

Indenfor især de sidste 6 måneder er der et par ting som har gjort, at jeg er gået mere og mere mod håndskrevne noter.

  1. Når jeg sidder med en computer og skriver noter til et møde, har jeg mest fokus på computeren og det program jeg noterer i.
  2. En opslået skærm mellem mig og de andre mødedeltagere, skaber usikkerhed om hvor mit fokus er, og er i det hele taget en fysisk barriere mellem os.
  3. Håndskrevne noter sætter sig ganske enkelt bedre fast i hjernen på mig.

Jeg har ikke altid været god til at tage noter. Det er blevet til sider med en slags “random acts of writing and doodles” ;) Det har gjort dem svære at finde, og når jeg så fandt dem, skulle jeg først til at genlæse det hele og tolke hvorfor det mon var jeg havde noteret lige nøjagtigt det.

Så jeg begyndte at kigge mig om efter andre måder at tage noter på. Jeg fandt Cornell formatet, som jeg prøvede. Det sad fast, for det virkede for mig!

Hvad er Cornell noter?

I bund og grund er det aldeles simpelt: Du inddeler din side i områder som vist til højre.

I toppen har du lige en enkelt linje hvor du skriver dato og titel. Det kunne være “Møde om udvikling af ny service”. Så er det nemt altid lige at skimme toppen af siden for at finde de rette noter.

Herefter har du 3 områder, som nemt kan tegnes med et par strøg med en stifteblyant, uanset hvilket papir du sidder med.

  1. Noter: I højre kolonne skriver du dine noter. Hold dem i korte sætninger, og gerne så specifikke som muligt. Dine noter kan være alt: Viden, spørgsmål, opgaver. Skriv en ting pr. linje, så
  1. bliver det nemmere at udfylde venstre kolonne. Højre kolonne er der hvor du primært skriver og har din fokus under mødet.
  2. Spørgsmål, nøgleord og symboler: Venstre kolonne bruger du til, i stikordsform, lige at skrive nogle forskellige ord om indholdet i højre kolonne. Det gør du når mødet er slut. Der sætter du dig lige og skimmer dine noter, og ud for hver linje du har skrevet, sætter du et symbol, skriver et stikord, navnet på en person, en dato, eller hvis der opstår et spørgsmål når du læser dine noter. Jeg bruger ofte symboler. F.eks. bruger jeg: ! = Vigtige ting, ? = Spørgsmål, Firkant = Opgaver (som jeg så kan krydse af når jeg har enten udført dem, eller overført dem til det relevante værktøj), Lyspære = Ideer.
  3. Opsummering/Reflektioner: Indenfor 24 timer af hvornår du har taget dine noter, vender du tilbage til dine noter. I område 3 skriver du nogle opsummerende tanker og reflektioner om mødet, og de ting du sidenhen har tænkt på i forhold til mødet.

Mere er der faktisk ikke i det. Du kan relativt nemt tilpasse det dine egne behov.

  • Når du nu efterfølgende skimmer øverst på siderne i din notesbog, finder du hurtigt det møde du ville finde.
  • Når du så skimmer venstre kolonne, kan du hurtigt identificere den type information du gerne vil finde, og læse indholdet i højre kolonne.

Der er mange måder at tage noter på. Cornell noter er især godt når du bliver undervist, hvorfor jeg synes det faktisk også gør sig godt til noter til de bøger jeg læser, og de møder jeg er en del af. De er især effektive når det kommer til at skulle destillere indholdet af mødet (eller hvad du nu har taget noter fra) til noget du kan bruge i praksis.

Har du andre måder at tage noter på, som virker godt for dig? Jeg er altid interesseret i at høre hvordan andre gør — det kunne være jeg så lyset i noget andet ;)

--

--

Constantly learning something. I'm a ServiceNow solution architect by day. I hike, play games, and try to live a sincere, loving life in gratitude.